*

Miikka Keränen Politiikkaa lappilaisittain vihreänä.

Lappi ei ole koko Suomen brändi

  • Lappilainen, vastahakoinen eläin. / Pixabay.com / Creative Commons CC0
    Lappilainen, vastahakoinen eläin. / Pixabay.com / Creative Commons CC0

Seuraan paraikaa Helsingin kaupunginvaltuuston keskustelua Guggenheim -museosta. Surffailuni lomassa törmäsin Jörn Donnerin väitteeseen, että sata poroa voisi tuoda Helsinkiin enemmän turisteja kuin uusi museo. Porot tuskin pääkaupungin sykkeessä viihtyisivät, mutta vielä huonommin sinne istuu kuitenkin lappilainen matkailubrändi.

Lapissa on alkamassa ehkäpä kaikkien aikojen talvisesonki. Etenkin kiinalaisturisteja on tulossa valtavia määriä - jopa niin paljon, että majoituskapasiteetti ei enää riitä. Uusia hotelleja perustetaan, ja itse esitin Rovaniemellä, että kunta olisi edelläkävijä jakamistaloudessa majoituskapasiteetin lisäämiseksi. Lapin matkailun vahvuuksia ovat ainakin puhdas luonto, lumiset talvet, erämaat ja Joulupukki. Nämä ovat monesti myös asioita, jotka ulkomaalaisilla tulee Suomesta ylipäätään mieleen. Suomi siis hyötyy kokonaisuudessaan siitä mielikuvasta, jonka Lappi Suomesta muodostaa.

En halua vähätellä Järvi-Suomen uskomattomia maisemia, meidän kauniita saaristoja tai suurimpien kaupunkien houkuttelevuutta. Ne ovat myös esimerkkejä Suomen matkailun valttikorteista Lapin lisäksi. Ja erilaisia vahvuuksia tulisikin korostaa eri alueilla, eikä yrittää typistää Suomen brändiä liian ahtaalle.

Lappi päätyy osaksi brändiä, tuotteita tai mielikuvamainontaa satoja kilometrejä sieltä missä se oikeasti sijaitsee. Porot pääkaupungissa olisivat mielestäni vastaavaa brändikuvien tahallista sotkemista, johon Suomen ei kannata lähteä. Lappi ei voi olla koko Suomen brändi.

Donnerin ehdotus oli varmasti vain heitto, mutta tällaista Lapin hyödyntämistä kuitenkin tapahtuu. Kannustaisin Helsinkiä ja muitakin Suomen alueita löytämään ja korostamaan omia vahvuuksiaan, ja jätetään esimerkiksi porot Lapin (ja muun poronhoitoalueen) omaksi jutuksi. Jos kaipaatte asiassa asiantuntevuutta, kouluttaa Lapin yliopisto matkailututkimuksen maistereita.

Joissain asioissa Lappi kuitenkin kaipaa myös muun Suomen tukea. Jotta lumiset talvet ovat jatkossakin se syy miksi Lappiin tullaan, on meidän tehtävä yhteistyötä ilmastokriisin estämiseksi.

Helsingin tulisi kilpailla muiden eurooppalaisten pääkaupunkien ja Itämeren kaupunkien kanssa, ei muun Suomen kanssa. Helsingin matkailua tulee kehittää, mutta ehkäpä ette siihen poroja kuitenkaan tarvitse.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Lappi voi kuitenkin olla jotain aitoa? Muu Suomi on sitten jotain idän ja lännen välissä olemaa harmaata aluetta.

Käyttäjän miikkakeranen kuva
Miikka Keränen

Aitous on itseasiassa mielenkiintoinen pointti, jonka jätin kirjoituksestani pois, jotta se ei polveilisi liikaa. Matkailututkimuksen mukaanhan esim. aasialaisille matkailijoille aitous (authenticity) ei ole niin tärkeää, eli he voivat saada vastaavan matkailuelämyksen, vaikka eivät tapaisikaan sitä oikeaa Joullupukkia.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Sama pejoratiivinen merkitys kuin venäjän kielessä on štuhna (suhna) sanalla, on eestinkielessä poro sanalla. Joten eteläisestä naapurivaltiosta katsottuna poroja kyllä Helsingissä riittää.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"Lapin matkailun vahvuuksia ovat ainakin puhdas luonto, lumiset talvet, erämaat ja Joulupukki."

Nuo pelkästään eivät ole mitään vahvuuksia ilman sitä kovaa ja taitavaa työtä, mitä lappilaiset ovat matkailun edistmiseksi tehneet. Helsinkiläisten kannattaisi ottaa oppia lappilaisista, jos haluavat lisää turisteja kaupunkiinsa.

Käyttäjän miikkakeranen kuva
Miikka Keränen

Erinomainen pointti: Tarkoitukseni oli varmaan kirjoittaa, että Lapin matkailubrändin tai -imagon vahvuuksia ovat luminen talvi yms. Juurikin lappilainen ammattitaito ja osaaminen ovat ne, millä noista luonnon tarjoamista resursseista se menestystarina luodaan. Itsellänihän oli ilo ja kunnia olla Arctic Light Hotellissa töissä, joka myös yksi merkittävä esimerkki siitä, miten yksityinen investointi voi olla käänteentekevää koko alueen elinkeinoelämälle.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tämä ketju saattaa jopa välttää ylimääräisen juupas-eipäs-Guggenheim -jankkaamisen, joten tänne voisin jopa avautua.

Olen samaa mieltä siitä, että lapin, tai vaikka järvi-suomen erityispiirteiden siirto sellaisenaan ei toimi -yhtään sen enempää kuin franchising-periaatteella toimiva ulkomainen taidemuseo.

Sitä olen miettinyt, että jos kerran pääkaupungin paraatipaikalle jotain kulttuuriin liittyvää tarvitaan, miksi se ei voi olla jotain puhtaasti suomalaista, vaikka sitten muotoiluun liittyvää? Suomi kun kuitenkin on monen kansainvälisestikin tunnustetun (teollisen) muotoilijan ja arkkitehdin koti.

Miksei siis suomalaisen suunnittelema, suomalaisten suomalaisista raaka-aineista rakentama laitos, joka esittelee (ja siinä sivussa kauppaa) suomalaista vanhaa ja uutta muotoilua ja arkkitehtuuria? Siihen yhdistettynä tukeva rahoitus teollisen muotoilun koulutukseen, niin minäkin alan uskoa yhteiskuntataloudellisiin hyötyihin.

Vaan ei, yritetään haalia tänne taiteen McDonalds, ja uskotaan että turistit tulevat Suomeen siksi että saavat täälläkin Big Macinsa.

Käyttäjän miikkakeranen kuva
Miikka Keränen

Sivuraiteelta: Moni brittimatkailija käy Rovaniemellä vain päivän, ja tähän asti isoimmat ryhmät ovat käyneet liki aina syömässä pelkästään Mäkkärissä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No varmasti, jos ottaa huomioon brittiläisen gastronomian tason :-) Uskallan kuitenkin eppäillä, että ovat päätyneet Pohjois-Suomeen ihan vain siksi että halusivat mäkkärille.

Käyttäjän miikkakeranen kuva
Miikka Keränen Vastaus kommenttiin #12

Eheivät, Joulupukki on se suurin vetoneula päiväturisteille.

Käyttäjän MikaVenlinen kuva
Mika Venäläinen

Ehkäpä jopa "Heimojen talo", jossa jokaisella olisi oma pieni näyttelytilansa maakuntansa vahvuuksien ( tieteen, taiteen, luonnon, makujen koulutusmahdollisuuksien tai vaikka työmahdollisuuksien) esittelyyn. Ja tietysti pieni kahvila/ravintola ja iso matkailunedistämisosasto/matkamuistomyymälä .

Voisi olla kiinnostava myös alkuasukkaille, jos siellä voitaisiin järjestää kansallisia taide- ja designnäyttelyitä, maakuntien esittäytymistilaisuuksia, rekrymessuja, koulujen infoja yhteisvalinnan aikaan yms.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Se oli ehdottomasti heitto ja hyvin ironinen sellainen. Donnerin suvussa tunnetaan pohjoiset kulttuurit paremmin kuin hyvin - Donnerin isä tutki kulttuuria ja asui siperialaisten sukulaiskansojen, esim. samojedien parissa.

Sitä ei todellakaan kannata ottaa ehdotuksena tuoda poroja Helsinkiin tai Lapin hyödyntämisen ehdottamisena, vaan asioiden toimimisen kuvailuna.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Vaikka Donnerin heitto olikin ehkä sarkastinen, se ei silti estä pölhöjä ottamasta tuon tyyppisiä ideoita tosissaan. Terveisin Turku, tuo räntäsateella, loskalla, harmaudella ja DDR-arkkitehtuurilla koristettu joulukaupunki.

Käyttäjän miikkakeranen kuva
Miikka Keränen

Näin juuri, mutta vastaavaa "sadan poron tuomista Helsinkiin" tapahtuu kuitenkin monessa paikkaa, joten käytin sitä tässä yhteydessä nyt kärjistävänä esimerkkinä. Ilman Donnerin lohkaisua ei ehkä olisi tätäkään reaktiota syntynyt.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset